Vi holder lukket fra d. 15/12-2024 til og med d. 2/1-2025
Lukket 15/12 til 2/1-2025
Vi holder lukket fra d. 15/12-2024 til og med d. 2/1-2025
Lukket 15/12 til 2/1-2025

Test: Elbil trækker campingvogn

Dato: 19- 05- 2023

Når du kører med campingvogn bag din elbil, kan det hurtigt komme til at koste på rækkevidden. Det er specielt i vindmodstanden som spiller en stor rolle, dette viser en test som vi her hos Camping-Specialisten har lavet i samarbejde med Nielsen Car Group. Dog scorer elbilen højt på komfort og trækkekraft. 

 

 

Elbilerne vinder frem, og for campingentusiaster er der det store spørgsmål: Hvordan påvirkes rækkevidden, når der kommer en campingvogn efter elbilen? Dette har vi sammen med Nielsen Car Group testet. I testen blev der brugt to Volvo XC40, hvor den ene fik en Knaus campingvogn med totalvægt 1800 kg. spændt på. Den anden bil kørte bagefter og holdt den samme fart og kørte på samme tid for at kunne sammenligne de to bilers strømforbrug, bedst muligt. 

Da vi kom hjem igen, kunne vi tydeligt se den store forskel på de to biler, efter turen på 220 km. Volvo'en med campingvogn havde brugt dobbelt så meget strøm, som Volvo'en uden campingvogn. Rækkevidden blev altså halveret ved at sætte en campingvogn efter. 

Vindmodstand gør en stor forskel 

Det var specielt vinden, som gjorde den store forskel i testen. Campingvogne fylder og øger vindmodstanden, og den dag, vi udførte testen, var der også meget vind. Vi kørte fra Camping-Specialisten her i Silkeborg og så til en campingplads i Hvide Sande og tilbage igen. Det var særligt turen tilbage hvor der var kraftigt modvind. Forbruget gik fra et gennemsnit på 34 kWh/100 km på vejen ud til 40 kWh/100 km for hele turen. 

Fungere optimalt på kortere ture 

Når man har et forbrug på 40 kWh/100 km opnår man med en Volvo XC40 en rækkevidde på omkring 190 km på en opladning. På korte ture rundt i Danmark eller en tur over grænsen til Sverige eller Tyskland, vil dette måske ikke være et problem, men det kan godt blive lidt udfordrende på de længere ture. 

Det elbilen måske ikke har i rækkevidde, har den i komfort og trækkekraft. Bilen i testen, var som sagt en Volvo XC40 med twin engine, 408 HK og firehjulstræk. Og det kunne mærkes. 

Det var nødvendigt undervejs at lave et ladestop for at kunne komme hele vejen tilbage her til Camping-Specialisten Silkeborg, og her var der en lille udfordring med at komme til laderen. For det er de færreste ladestandere, som er designet til, at man kører med trailer eller campingvogn. Vi oplever dog at der kommer flere og flere ladestandere, hvor der er plads til din trailer eller campingvogn. 

Campingpladserne gør klar til elbilerne 

På campingpladserne oplever de også en større interesse for elbiler, der opsættes derfor også ladestandere på campingpladser, så man kan få opladet elbilen, mens man holder ferie. 

Fakta om testen: 

  • Elbilen: Volvo XC40 P8 med twin engine
  • Campingvogn: Knaus 500 UF med totalvægt 1800 kg
  • Turens længde: Fra Camping-Specialisten i Funder til DANCAMPS Nordsø i Hvide Sande. Turen var 223 km i alt. 
  • Temperatur og vind: 11-15 grader og middelvind på 5,0-7,3 m/s
  • Elbilen med campingvogn startede på 93% og blev opladet med 36% undervejs og kom frem med 7%. Forbruget var 40,6 kWh/100 km.
  • Elbilen uden campingvogn startede med 95% og kom tilbage med 33% uden opladning undervejs. Forbruget var 19,5 kWh/100 km. 
  • Begge biler kørte med samme hastighed - 90 km/t motorvej og 80 km/t på landevej 
KURV:
0 varer
Total: 0,00 DKK
Top 0 Kurv